hatbit

Showing posts with label matrik. Show all posts
Showing posts with label matrik. Show all posts

Wednesday, November 30, 2011

Why I Want To Take BIOLOGY ??









Assalam,


Tadi aku belek2 bagasi yg tersimpan bawah katil aku...dah lama tak bukak, sejak awal Semester 2 lagi...skang ni aku dah masuk Semester 4...lama gila kan..haha


Baju-baju penuh dlm beg tu..aku pon dah lupa bahawa aku ada baju2 dlm beg tu..ingat kn kosong je...huhu



By the way, aku nak citer psl satu karangan/essay yg aku jumpa tyme belek2 bagasi tuh...esei yg seorang lecturer Biology, Sir Ilman suruh tulis tyme zaman matrikulasi dulu...aku pon pelik cmne bleh ada ngn aku,,rasa nye dah hantar kt lecturer tuh...emmm,,mungkin aku tak hantar kot...hehe


Ni gambar2 asal kertas karangan tuh...



klik utk tumbesaran gambar


klik utk tumbesaran gambar


Ok, ni adalah apa yang aku tulis...in case you cannot see clearly in the pictures...

       My name is Muhammad Fahmi Faiz bin Mohd Rosli. I was born at Hospital Besar Ipoh, Perak. I obtained my first education at Sekolah Kebangsaan Kampong Pasir Puteh, Ipoh, Perak. Then, I moved to Kelantan at the age of 10 because my mother who works as a teacher is ordered to serve at Kelantan. I obtained 5A's in my UPSR examination and managed to further my study at MRSM Kuala Krai, Kelantan. There, I involved in Choral Speaking team and taekwondo team. With the result of 8A's in the PMR, I further my study at MRSM Taiping, Perak and able to get 5A's and 4B's in my SPM. After several months of holiday, I was offered a place at Kolej MARA Kulim and now I am taking Biology as one of my major Matriculation subjects at Kolej MARA Kulim.

       First of all, I want to study Biology because I want to become a pharmacist. The job of a pharmacist is to prescribe pills and medicines that he or she needs to take. This job is quite a hard job because a pharmacist must be able to prescribe his patients with the correct dose. One small mistake maybe become very dangerous to the patient.

       At Kolej MARA Kulim, I join the Conservation of Biodiversity Club. The wildlife in Malaysia such as elephants, Malayan tigers, and other species are almost become extinct. That is why I took Biology as I want to know these animals closer in their habitat. That is also why I joined the Conservation of Biodiversity Club, so that I could find a way to prevent these endangered species from extinction.

           Beside that, the oil spillage that occured recently had worried many scientists, marine biologists and many more non-profit organizations. They fear that the oil spillage would affect the fish, coral reefs and many more sea creatures. If I know how to save these aquatic creatures from these catastrophe, I will be very grateful. I want to be a part of that solution.

         When I learned the Biology subject in Form 4 and Form 5, I can and know how to take care of my health because of the knowledge that I learnt in Biology. I manage to maintain my body health in order to be as fit as a fiddle. I want to further my study in this subject in order to keep my body healthy and in a good shape.

           As a conclusion, I know my decision to take Biology is a correct choice. Based on the reasons stated above, that is why I chose Biology for my Matriculation subject.


Haha, ayat berterabur...cuti after SPM kan lama...so, English pon ingat2 lupa dah...lalala~

Wassalam =)

Monday, April 18, 2011

Gudluck Tutorial H4 KMKu... :)



Waduh, aku agak rindu ngn korang...walaupon dah lebih 6bulan kita berjauhan, tapi rasa mcm baru semalam kita orientasi...main teh tarik kat Padang KMKu...aku bersama ngn korang hanya untuk 5minggu, tapi perhubungan kita dah macam kawan selama 2tahun...



Sekarang, korang dah final..hari ni (Isnin, 18 April 2011) korang ada test chemy...aku memang tak berbakat dlm chemy...that's why I leave KMKu in the first place...aku rasa kalo aku boleh drop chemy, aku still ada kat Kulim...dan aku still akan jadi presiden korang sampai abes Semester 1...chemy memang killer subject!!! Chemy kills my life... x(

20hb Februari arituh aku sempat jenguk korang kt KMKu...best dowh masuk kuliah ngn korang...cuma klas Chemy dgn English je aku takmasuk...nape aku tak masuk klas Chemy? ehem, paham2 je la...huhu

Klas English, Ms. Kay tak bagi aku masuk...dia takut takbleh nak ngajar kalo aku ada dlm klas tuh...hahaha..camtu pon boleh ke?

Aku saje masuk klas Biologi lewat sikit...mengimbau kenangan dulu2...tyme klas Bio mesti aku yg paling lewat masuk..hehe

Aku rindu booth komputer yg kat Dewan Besar tuh...bila tyme rehat je, mesti budak2 kumpul kat situ..nak online Fesbuk..hehe


Diza Deeza...suke sembelih kpale orang...dulu, dia target 4flat...dapat ke tak weh?haha... :P

Nana..mula2 tyme masuk KMKu, aku ada crush ngn dia ni... x)
Dia mmg expert bab kapel, selalu kena tikam belakang...haha

Cik paan...comel, tapi jarang cakap ngn aku...suke request kredit..pokai aku..huhu


Cik Eina, Cik Akmal & Cik Nija...
Seriously, aku selalu tertukar antara Kema ngn Nija...taktau bakpo..huhu



Farah, Didie ngn Eina...hokaloh,,nyepa weh hok tengoh tuh... :P

Cik Sumayyah...best student H4...bleh tak aku cakap gitu? :D


Encik Ajim...my kiubmate...dulu dia rapat ngn budak H4...skang ni dengar citer dah ada gewe baru...apa nama dia? Azee? ;D



InsyaAllah, nanti tahun 2020...kita sama2 pergi Kolej MARA Kulim..tengok dorang bukak time capsule tu...entah pebenda ada dalam tu...hehe

Kalau korang nak buat reunion ke hape ke...ajak la aku sekali...taw3.. :)

p/s: hampir kesemua gambar diatas diambil daripada fesbuk tanpa keizinan yg sah dari tuanpunya gambar...harap maaf ye..huhu





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...