hatbit

Sunday, October 23, 2011

Re: Takdir Kita Tak Sama!

This entry is a response to Contengan Jalanan's entry...read her post here.


Assalam,


Macam yg aku tulis kat atas tu, entry ni aku buat sebagai response kpd entry beliau. Ceh, dah mcm video response kt Youtube plak...hehe


Bukan nye aku terasa kepada entry beliau...aku bukan anak orang kaya yg mcm beliau sebut pon...cuma rasa cm nak kongsi gak la kehidupan aku yg tak berapa menarik ni...






If your life suck, there are other people whose life is sucker than you... (aku baru buat quote ni tadi..hehe)


Family aku bukan nye kaya pun, sampai boleh buat banglo 3-4 tingkat, siap ada eskalator lagi...whoa, that's definitely not my family...nak buat apa rumah tinggi-tinggi, ada 6 orang je duk dlm rumah tu...mungkin la bertambah sorang lagi bila aku kawen nanti...hahaha ^_^


Abah aku keje sbg anggota polis pangkat Koperal je...takde la jd Superintendan ke, Ketua Polis Negeri ke, Ketua Polis Balai pon belum penah jadi lagi...tp okey la, setakat ni kitorang adik beradik belum pernah kebulur lg..semua cukup makan & minum..thanks to my abah & ummi :)


Pastu, ummi kerja sebagai cikgu sekolah rendah...kepada sesiapa yg rasa jd anak cikgu ni best...ye, memang best pon..hahaha, gurau je...


Ada masa nye best jd anak cikgu, ada masa nye tak best...macam korang gak la, ada kelebihan dan kekurangan masing2..bukan setiap hari boleh makan mahal2...kadang2 mungkin geng2 anak cikgu ni kehidupan senang sikit..tapi SIKIT je la kot..


Jadi, dalam soal makan minum, alhamdulillah takde sebarang halangan atau dugaan yg mencabar lg setakat ni...


Yang leceh & paling takbest jadi anak cikgu ni ialah bila geng2 cikgu ni akan bercerita pasal anak masing2...pencapaian dlm kelas, nakal ke x, suka kacau ppuan ke tak..hehe xD


Pastu dorang akan mula la banding2...


Anak saya dapat 5A ujian bulan lepas, anak awak cmne?
 Ye ke? Anak saya alhamdulillah setakat dia ambik exam seumur hidup dia ni, straight 5A..takpernah dapat B lagi...
 Anak saya pon sama jugak...walaupon dia suka tidur dlm kelas, cemerlang jugak..nasib baik gred sampai A je..kalau ada A+, anak saya boleh bolot semua dah...
Pastu, kalau result exam aku tak berapa cemerlang atau tak memuaskan..mula la ummi ajar aku gila2 punya...especially Math.. dan aku rasa dialog kat atas masih lagi diucapkan oleh para cikgu2 yg ada anak kat sekolah..


Ye laa,,korang bayangkan sendiri la..kalau anak sendiri pon dapat markah C atau D...mcm mana dia nak ajar anak orang lain? Anak sendiri pon takreti nak ajar...so, ingat senang ke jadi anak cikgu? =.="


Kat entry Contengan Jalanan tu beliau cerita pasal makanan free yg dapat kat DS? Wah,,kepada sesape yg dapat peluang makan free yg di 'provide' oleh kerajaan tu...bersyukur lah...bukan senang orang nak bagi makan free..bila korang duk kat universiti...akan paham betapa bernilai nye makanan free...


Aku dapat makanan free tyme ada event universiti dan waktu latihan Palapes...tyme tu mmg rasa best gila...dpt makan free...korang imagine sendiri la, belanja makan utk sehari dlm RM8...kalau training palapes 2 hari, kitorang dah boleh jimat RM16...duit tuu!!



Bagi mereka yg kaya, RM16 mungkin takde pape..setakat perabis buat makan KFC Snack Plate + Cheesy Wedges je...tp bg kami, banyak benda boleh makan dgn RM16...KFC tu setakat lekat kat celah gigi je...buang duit je makan KFC tu....bukan kenyang pon :P




Eh Cik Hajar, sape cakap aku takpernah makan nasi goreng dengan ikan bilis? Tapi aku makan tyme makan malam tadi la...hehe
Makan nasi goreng kampung + telur mata kerbau + teh O ais...dah kena RM4.50


Nasi goreng USA? Wah, sedap tu...last tyme aku makan nasi goreng USA tyme kt MRSM kuala krai dulu...pihak DS kitorang tyme tu best...tyme lunch dorg bagi aiskrim sbg pencuci mulut, takde buah-buahan ni...hehe..makanan free..best la...
Tyme kat Taiping, takdapat pon makanan best2 mcm tu...kata MRSM Bitara..program khas pendidikan (PKP)..hehe, no offense ye...jgn marah... :D


Bercakap pasal duit pulak. Tyme kat Taiping dulu, mmg best...kadang2 duit RM10 boleh bertahan sampai sebulan..ye laa, dah dapat makan free...nak duit buat pe lagi?


POKAI bagi dorang bila dalam purse or wallet tinggal RM10 or RM20 tapi pokai bagi aku bila aku hanya ada duit kupang-kupang or kosong sen terus.


What the? Sape tu timah oii? Kaya benor dia...kalau dorang cakap tengah POKAI padahal tyme tu dlm wallet ada lg RM20, adalah digalakkan utk pulas pusat dia...supaya sedar & bersyukur dgn RM20 yg ada dlm wallet dia...




So, moral of the story...bersyukur lah dengan rezeki yg dikurniakan & ketahuilah bukan nye senang nak dapatkan duit...takperlu la korang bazirkan duit beribu-ribu yg mak bapak korang bagi tu semata-mata nak makan McDonald, KFC, Pizza Hut...kalau sebulan sekali aku tak kisah la sgt...ini sampai tiap2 malam kot...tak muak ke makan benda yg sama tiap2 hari?

Ok la , panjang gila entry aku kali ni...thanks to Contengan Jalanan...kalau takde dia, taktau la aku nak update apa kali ni... =)

Okey, wassalam =)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...