Monday, December 10, 2012

Kuala Perlis Trees at Sunset

 
Click CTRL + left click for enlargement in new tab

Wednesday, November 7, 2012

Wordless Wednesday : Kuala Perlis Breathtaking Sunset From Afar (8 photos)


All photos are taken at the same day (7th November, 2012) at the top of a building in Seberang Ramai, Kuala Perlis, Perlis, Malaysia.

For better view, open images in new tab =)













Monday, September 24, 2012

Kata mereka, aku gila?


Mereka bilang aku menjelekkan, 
Aku pun tidak tahu kenapa...
Padahal aku dilahirkan sempurna sifatnya, 
Cukup anggotanya..dididik dgn rotan dan kata-kata,
Mungkin aku 'lapan buah jamban', 
Tapi itu kata mereka...aku tidak pernah mengerti...

Dilabelnya aku makhluk romantis, 
Aku terdiam..menyepikan diri seketika...
Berfikir sejenak...
Salahkah aku menyintainya? Kenapa aku perlu terpukul oleh kata-katanya? Dia siapa? Aku siapa?

Dan aku kembali...
Kembali hanya untuk dicerca lagi...
Ah, silapku juga..
Orang memberi hanya pabila diberi izin...
Ku terdiam lagi, kerna ku tahu silapku...
Amarahnya tidak perlu disimbah dengan petrol,
Cukup ditemani dengan cengkerik malam...

Manusia,
Jika tidak seteru dengannya dibilang jelek, gila..
Siapa tahu, mungkin aku yang normal...bukannya kau?
Oh, jadi puak majoriti itu normal..itu logikmu..
Minoriti ini mahu kau campak ke mana?

Jelek aku ini biarlah begini, apa perlu kau runsing?
Biarlah aku dengan otak sengetku, dan kau...kau dengan apa-apa saja yang kau suka..
Aku bahagia begini, takperlu hipokrasi untuk menyenangkan hati orang yang tak pernah ku kenali...

Hari kian larut, malam kian semput...
Ujian makin banyak yang bertaut..
Dia pula semakin menjauh diri..
Dia, tempat aku bercerita...tempat aku bergila-gila suatu tika dulu..
Walaupun sekarang dia tak mahu menyahut...
Cukuplah ku tahu, dia masih ada..
Walaupun bukan untukku...

Muhammad Fahmi Faiz
24 September 2012 
02.16am

Thursday, September 13, 2012

My Favourite - Magnolia Tropical Sling Jolly








Magnolia Tropical Sling Jolly

Lime flavour at the outside, vanilla at the inside







unwrap the wrapper...look boring right? but its yummy 
(at least for me) :P




bite off the top and this is how its look like...soft creamy vanilla inside... =)



Wednesday, August 29, 2012

What your acne is trying to tell you...


1 & 2: Digestive System — Eat less processed or junk food, 

reduce the amount of fat in your diet, step up water intake 

and opt for cooling things like cucumbers.



no junk food


3: Liver — Cut out the alcohol, greasy food and dairy. This is 

the zone where food allergies also show up first, so take a 

look at your ingredients. Besides all this, do 30 minutes of 

light exercise every day and get adequate sleep so your liver

 can rest.



do a light exercise



4 & 5: Kidneys — Anything around the eyes (including dark 

circles) point to dehydration. Drink up!



drink plenty of water



6: Heart — Check your blood pressure and Vitamin B levels. 

Decrease the intake of spicy or pungent food, cut down on 

meat and get more fresh air. Besides this, look into ways to 

lower cholesterol, like replacing “bad fats” with “good fats” 

such as Omegas 3 and 6 found in nuts, avocados, fish and 

flax seed. Also, since this area is chock-full of dilated pores, 

check that your makeup is not past its expiry date or is skin-

clogging.


avoid spicy food




7 & 8: Kidneys — Again, drink up! And cut down on aerated 

drinks, coffee and alcohol as these will cause further 

dehydration.


drink again? FINE !!




Zone 9 & 10: Respiratory system — Do you smoke? Have 

allergies? This is your problem area for both. If neither of 

these is the issue, don’t let your body overheat, eat more 

cooling foods, cut down on sugar and get more fresh air. 

Also keep the body more alkaline by avoiding foods that 

make the body acidic (meat, dairy, alcohol, caffeine, sugar) 

and adding more alkalizing foods like green veggies and 

wheatgrass juice. Another thing that most of forget – dirty 

cell phones and pillow cases are two of the top acne culprits 

and this area is what they affect the most!



dirty pillow case? Yuck!!




Zone 11 & 12: Hormones — This is the signature zone for 

stress and hormonal changes. And while both are 

sometimes unavoidable, you can decrease their effect by 

getting adequate sleep, drinking enough water, eating leafy 

veggies and keeping skin scrupulously clean. Another 

interesting point: breakouts in this area indicate when you 

are ovulating (and on which side).



get a good sleep on a clean pillow case =)




Zone 13: Stomach — Step up the fibre intake, reduce the 

toxin overload and drink herbal teas to help with digestion.



drink tea..and btw, she's cute..isn't she? ;)




14: Illness — Zits here can be a sign that your body is 

fighting bacteria to avoid illness. Give it a break, take a yoga 

class, take a nap, take time to breathe deeply, drink plenty 

of water and know that everything always works out!



take yoga class, you'll find that cute girls & handsome boys in the class will reduce your stress & hopefully will vanish your acnes ;D






Saturday, August 25, 2012

Rumah itu kaler pink

Post kali ni memaparkan beberapa gambar sebuah rumah di kawasan perumahan di Tanah Merah, Kelantan. 

Bila aku tengok rumah ni, teringat kat kawan seuniversiti aku...dia minat sangat kaler pink, sampaikan ada aku buat lukisan rumah (pakai MS Paint) & bagi kat dia untuk diwarnakan...habis satu rumah kaler pink -_-

Tengok ni haa...


Ok cik akak, yang atas tu imaginasi je....yg bawah ni rumah kaler pink betul...pemilik nya sangat berani kerana sanggup letak kaler 'girlish' kat rumah dia...taktau lah apa pendapat anak2 lelaki dia bila besar nanti, tengok rumah dorang kaler pink..hehe 

Sila tekan CTRL + right click utk tumbesaran gambar di new tab :)


ambik dari jauh



snap kali kedua...smart jugak rumah kaler pink :D


pandangan sisi


menara tangki air pun kaler pink


pandangan sisi yg menampilkan sedikit kawasan letak kereta..



Monday, August 20, 2012

Some people just want to watch the world burn...



This is not right....or perhaps, the workers think this is gonna be cool...having one pole facing the other directions... :D

Location : Foodcourt at Tanah Merah, Kelantan, Malaysia

Wednesday, July 18, 2012

Sinopsis dan Pengajaran dari Filem Bunohan - Sebuah Esaimen TITAS



SINOPSIS FILEM BUNOHAN




BUNOHAN adalah nama sebuah kampung di Kelantan. Filem ini merupakan sebuah kisah tragik kasih sayang antara tiga beradik tiri dan bapanya yang kian uzur. Kisah pergelutan mereka untuk merapatkan ikatan kekeluargaan dan restu bapa, kian beransur ke arah keganasan, korupsi dan pembunuhan. Filem ini bermula jauh di kampung pedalaman bahagian selatan Thailand, berdekatan sempadan Malaysia. 'Bunga Lalang' atau Adil mengambil bahagian dalam pertandingan tinju Tomoi yang melibatkan pertaruhan wang, maruah dan nyawa. Adil cedera parah dalam pertarungan itu. Sahabat lama Adil sempat menyelamatkannya dari maut, menyebabkan mereka melarikan diri daripada penganjur pertinjuan haram tersebut, Jolok.
Ilham, seorang pembunuh upahan dihantar untuk memburu mereka sementara kedua-dua sahabat itu dalam perjalanan pulang ke Kampung Bunohan. Kampung Bunohan juga merupakan kampung halaman Ilham yang sudah lama ditinggalkan.



Ilham tidak pernah pulang walaupun ketika ibunya berada di hujung nyawa. Pada waktu yang sama, Bakar (abang sulung Adil) juga pulang ke Kampung Bunohan kononnya untuk menjaga bapa mereka yang uzur. Bapa Bakar dilihat giat aktif bermain wayang kulit. Perwatakan baiknya yang mengambil berat akan kesihatan bapanya telah melindungi niat buruk seorang usahawan bercita-cita tinggi. Bakar seorang yang berhati kejam yang sanggup melepaskan segalanya dan membuat apa saja untuk mencapai kekayaan.

Bapa Bakar mempunyai sebidang tanah berhampiran kelab tomoi Pak Awang Sonar. Bakar telah bersetuju dengan pengarah projek di Kuala Lumpur untuk membeli tanah ayahnya untuk mendirikan chalet dan padang golf berhampiran pantai. Tanah bapa Bakar merupakan laluan utama untuk masuk ke tapak projek tersebut, maka ianya amat diperlukan.


papan tanda chalet yang akan dibina di Kampung Bunohan


Bakar telah memujuk ayahnya berulang kali untuk memberikan persetujuan, namun ditolak mentah-mentah oleh bapanya. Disebabkan Adil kalah dalam pertinjuan tempoh hari, maka kelab tomoi Pak Awang Sonar digesa untuk mengadakan perlawanan bagi menebus kerugian yang dialami oleh Jolok. Jika tidak, tanah kelab itu akan dijual kepada Bakar.

Bapa Bakar juga ingin memberi tanah seluas 30 ekar kepada Adil yang merupakan pewaris sebenar tanah tersebut. Terdapat banyak konflik keluarga yang dimainkan di dalam filem ini.

Pada akhirnya, Adil meninggal di dalam pertarungan tomoi setelah diracun oleh Jolok, Ilham pula dibunuh oleh rakannya yg merupakan pembunuh upahan juga. Dalam usaha untuk Bakar mendapat hak geran tanah itu, Bakar terpaksa membunuh bapanya sendiri menggunakan pencucuk patung wayang kulit. Setelah itu, Bakar mendapat kebenaran sepenuhnya untuk menjual tanah tersebut untuk dijadikan tapak projek chalet.



 Muski vs Adli



Pengajaran

  1. Menolong kawan yang dalam kesusahan.

Sikap ini terbukti ditunjukkan oleh Muski (kawan Adil) ketika menyelamatkan Adil sewaktu Adil cedera parah dalam pertarungan tomoi. Malah, Muski juga membawa Adil berjumpa dengan Pok Wa, seorang yang arif dalam perubatan tradisional.

Sikap seperti ini wajar diamalkan oleh setiap rakyat Malaysia supaya sentiasa menolong rakan dan taulan semasa dalam kesusahan walaupun terpaksa bergadai nyawa.





  1. Hubungan keluarga tergadai kerana tanah pusaka.

Perlakuan Bakar yang mencuba sedaya upaya untuk memperoleh tanah daripada ayahnya merupakan punca tercetusnya perbalahan di dalam keluarga mereka. Walaupun Adil dan Ilham tidak berebut tanah, tetapi bapa Bakar berusaha mengelak Bakar daripada menjual tanah pusaka tersebut yang bukan hak Bakar. Keengganan bapa Bakar telah menyebabkan Bakar tidak puas hati dan melakukan apa yang termampu untuk mendapatkan tanah tersebut.

Seringkali dilihat dalam hubungan masyarakat di Malaysia, tanah dan harta pusaka menjadi punca utama perbalahan di dalam keluarga. Golongan muda hanya mahu menjual tanah pusaka untuk mendapatkan wang segera, namun golongan tua yang lebih arif tentang kegunaan dan kepentingan tanah yang harus dijaga untuk generasi masa depan. Seharusnya, pertelingkahan yang berpunca daripada harta pusaka dielakkan kerana hubungan ibubapa dan anak adalah lebih penting berbanding harta.



    3. Mengamalkan sikap perpaduan antara kaum.

Pengarah cuba menyuntik nilai perpaduan apabila menonjolkan persahabatan antara Ilham, Pok Wa dan rakan mereka yang berbangsa Cina, Cheng. Cheng sanggup merawat Ilham yang cedera ditusuk pisau.

Rakyat Malaysia yang berbilang kaum haruslah bersatu padu supaya tragedi rusuhan kaum tidak berulang lagi dan semoga dapat melindungi antara satu sama lain.



    4. Kasih kepada ibu bapa.

Sikap Ilham yang ditunjukkan sebagai ganas dan membunuh orang tanpa belas kasihan hanyalah sekadar pekerjaannya sahaja. Setelah berpuluh tahun meninggalkan kampung Bunohan, dia telah berusaha mencari kubur ibunya, Mek Yah. Namun didapati kubur ibunya telah dialihkan ke tempat lain oleh seseorang. Marah dengan peristiwa itu, Ilham cuba mencari orang yang mengalih kubur ibunya dan membunuh mereka. Walaupun dilihat kejam, tetapi terbukti Ilham amat menyayangi arwah ibunya. Beliau juga berusaha mengumpul tengkorak dan tulang-temulang mereka yang dipindahkan, dan kemudian menanam semula tulang itu di kawasan kubur asal masing-masing.

Sikap menghormati dan menyayangi ibubapa semakin pudar dalam kalangan generasi muda di Malaysia. Jika tidak dapat berbakti kepada ibubapa di waktu mereka masih hidup, sepatutnya kita sentiasa menziarah dan mengambil berat akan kubur ibubapa dan mendoakan kesejahteraan mereka di akhirat.


    5. Usaha menghidupkan seni warisan.

Bapa kepada Bakar seringkali dilihat bersama dengan koleksi wayang kulitnya. Beliau juga sentiasa bermain wayang kulit dan pernah mengajar anak-anaknya tentang tradisi wayang kulit.

Seni warisan seperti wayang kulit yang dimainkan pada malam hari dan paluan kompang ketika majlis bersanding hampir-hampir pupus dan tidak lagi dikenali oleh generasi muda. Rakyat Malaysia perlu berusaha untuk mengekalkan seni warisan yang tidak ternilai harganya ini dan menjadikannya sebagai salah satu identiti masyarakat Malaysia.




Sekian.
Wassalam =)


Wednesday, June 20, 2012

Wordless Wednesday : Avoid Sugar, Prevent Illness





Hold CTRL and left-click to open and enlarge the images in new tab.











Liga Ilmu : Ustazah Pilihan VS Imam Muda. Wajarkah?



Post ini telah di copy paste daripada blog Jil Fityan
Original post di sini: 

Sejak pertama kali melihat iklan rancangan Liga Ilmu : 

Debat Imam Muda Vs Ustazah Pilihan mahu ditayangkan 

di Astro Oasis, mata saya terpana dan minda saya terfikir,, 

"Adakah rancangan ini sesuai?? Dengan santapan iklan 

yang gah kepada penonton, dengan menyiarkan beberapa 

babak perdebatan hebat, disamping pesertanya pula "bukan

 calang-calang orang", iaitu Imam Muda dan Ustazah 

Pilihan, sudah pastinya mampu menarik ramai penonton 

untuk melihat rancangan ini.

Setelah melihat episod demi episod rancangan debat ini 

,sangkaan dan kecurigaan saya terhadap program ini 

ternyata benar. Rancangan yang berselindung dibawah 

tema "Liga Ilmu" ini rupanya lebih banyak membawa 

keburukan daripada kebaikan. Dengan konsepnya 

membawa isu-isu semasa untuk diperdebatkan 

kemudiannya dikaitkan dengan gender dan agama sebagai 

modal perdebatan, ternyata tidak bertepatan dengan title 

"Liga Ilmu" yang diberikan, malah lebih banyak menjurus 

kearah sia-sia. Mengapa saya berkata demikian...


Pertama) Tajuk yang tidak bersesuaian dan menimbulkan 

kontreversi. Sebagai contoh,tajuk debat seperti "Lelaki 

adalah pemimpin secara Mutlak.." "Isu buang bayi. Salah 

siapa..??" "Isu perceraian. Salah lelaki atau perempuan..". 

Relevan kah? 


Kedua) Konsep rancangan ini, iaitu mempertahankan 

GENDER. Para peserta debat Imam Muda dan Ustazah 

Pilihan yang berlainan gender akan bermatian menyokong 

hujah masing-masing. Bertegang urat demi menegakkan 

bahawa gender mereka terbaik, gender mereka dipihak yang

 benar, sementara pihak lawan sudah pastinya menjadi 

pesalah pada setiap isu-isu perdebatan. Hal ini sudah 

pastinya boleh menimbulkan fitnah kepada para pendebat

 yang berstatus Imam Muda dan Ustazah Pilihan. 









Ketiga) Kedua-dua belah pihak yang ingin mempertahankan 

hujah masing-masing, kedua duanya menunjukkan 

kehebatan dengan membacakan ayat-ayat suci Al-Quran 

dan Hadis. Dalil-dalil Al-Quran Hadis dilontarkan untuk 

mempertahankan hujah, digunakan untuk menyerang hujah

 lawan, malah turut dijadikan bahan untuk memperli antara 

satu sama lain. Pendek kata, nas nas ayat suci ini disepak 

terajang kesana sini, yang mana membantu bagi pendebat 

maka dipetik, yang mana tak membantu maka dibuang. 

Situasi ini boleh diibaratkan seolah Al-Quran dan Hadis itu 

tiada nilainya, dan boleh digunakan sewenangnya demi 

memenuhi tuntutan emosi pendebat yang mempertahankan 

gender masing-masing.



Saya membuat kronologi seperti contoh ini. Misalnya Imam 

Muda menggunakan nas Quran Hadis dalam 

mempertahankan hujahnya. Ustazah Pilihan pun 

menggunakan nas Quran Hadis untuk pertahankan 

hujahnya. Kedua-duanya saling tidak mengalah. Soalnya 

sekarang, sekiranya hujah berdasarkan nas Al-Quran Hadis 

daripada Imam Muda itu betul, apakah ini bermakna hujah 

yang juga dari nas Al-Quran Hadis daripada Ustazah Pilihan 

itu salah?



Atau hujah Al-Quran Hadis dari Ustazah Pilihan itu betul,

 apakah Hujah nas Al-Quran Hadis dari Imam Muda itu pula

 yang salah?? 



Bukankah ini secara terang-terangan Al-Quran dan Hadis 

telah dipergunakan, diperbodohkan oleh kedua-dua pihak 

semata-mata mahu menyokong hujah emosional dalam 

mempertahankan gender masing-masing. Ia bukan sahaja

 telah membuka ruang kepada penyelewengan pentafsiran 

Al-Quran dan Hadis, malah lebih teruk dari itu, ia menjadi 

fitnah yang maha dasyat kepada Al-Quran, Hadis, dan Islam 

itu sendiri.



Keempat) Moderatornya, Dr Ridhuan Tee berperanan 

sebagai orang yang "membakar" agar situasi jadi tegang. 

Beliau dengan sengaja memainkan sentimen dan 

menggunakan status gender peserta debat sebagai modal 

ulasan dan soalan kepada peserta. Fenomena ini sudah 

pastinya mencetuskan ketegangan sewaktu debat, dan yang 

nyata menjadi kontreversi dan ketidaksenangan dikalangan 

penonton. 



Alangkah sedihnya melihat para Imam Muda dan Ustazah 

Pilihan yang ada ilmu tetapi hakikatnya tidak cerdik, senang-

senang menyerahkan dan membiarkan diri mereka 

dipergunakan oleh pihak Astro yang hanya mahu mencari 

rating tinggi dan mencari populariti dengan rancangan 

tersebut. Terdetik dihati saya, betapa berapa ramai 

penonton bukan Islam tergelak ketawa menyaksikan 

perdebatan bodoh dan sia-sia dari orang-orang celik agama 

ini.



Marilah kita pakat berdoa, agar para Imam Muda dan 

Ustazah Pilihan bertaubat dan insaf, serta menarik diri 

daripada rancangan ini.

===================================================================================

SHAH ALAM: Seorang ulama hari ini menegur Astro Oasis kerana menganjurkan program perbahasan bercorak Islam tetapi membabitkan isu-isu yang tidak mengikut syarak dan syariat agama itu.
 
Liga Ilmu musim baru terbitan stesen televisyen itu antara lain menampilkan barisan Imam Muda dan Ustazah Pilihan yang berbahas topik-topik seperti ‘Lelaki Atau  Perempuan Lebih Layak Jadi Pemimpin?’, ‘Lelaki Lembut Vs Perempuan Ganas’, 'Remaja lari dari rumah, salah ibu atau bapa?' dan 'Pemimpin....hak mutlak lelaki ?'.
 
Ulama muda Fathul Bari Mat Jahya berkata, format rancangan itu berserta topik-topik sedemikian menjadikan Islam sebagai bahan hiburan.
 
Menurut beliau, tajuk-tajuk berkisar pada gender, dan "persaingan" antara lelaki dan wanita untuk program agama tidak sesuai kerana ia hanya menjadi perdebatan yang  saling menuding jari antara satu sama lain.

Fathul Bari berkata, beliau bimbang program agama itu lebih berbentuk provokasi dan menggesa Astro Oasis meneliti kembali matlamat dan memperbaiki konsep program dari segenap sudut agar ia dapat dimanfaatkan oleh orang ramai.
 
Beliau menegaskan keperluan untuk memastikan program agama sentiasa berpaksi kepada perbincangan ilmu berkualiti, pemilihan topik yang diserasikan dengan realiti masyarakat semasa dan bukan mengajak ummah untuk menuding jari dan mencari salah antara satu sama lain.
 
“Adakah dari sudut etika, lelaki dan wanita dengan cara berhadapan seperti itu, dengan adab, dengan gaya bersuara, dengan lenggok bahasa, dengan lenggok tubuh badannya....diharuskan di dalam Islam?” tanya beliau.
 
Fathul berkata cara penyampaian hujah debat dalam program Liga Ilmu kadang-kadang jauh tersasar dan penuh dengan emosi.
 
Hal ini secara tidak langsung seperti merendahkan maruah dan kredibeliti status ‘imam muda’ dan ‘ustazah pilihan’ yang disandang peserta berkenaan, kata beliau.
 
“Nak berbahas, kita perlu terbuka, dada kena terbuka. Kita nak kritik pendapat orang, kita juga kena terbuka dan sedia dikritik," kata Fathul.
 
“Kalau apa yang dia(pihak lawan) kritik bertepatan dengan syarak, kita kena terima. Tidak boleh kerana kepentingan diri kita, kerana hati kita, kita nak ketepikan petunjuk syarak semata-mata  kerana rasa tidak puas hati”, ujar beliau.
 
Dalam memilih topik perbahasan, Fathul berkata penerbit rancangan harus sedar bahawa Islam mempunyai cara tertentu dalam mengangkat kedudukan wanita dan pada masa sama kedudukan dan tanggungjawab lelaki tidak pernah dipertikaikan.
 
Rancangan Liga Ilmu menampilkan pensyarah Universiti Pertahanan Nasional dan penceramah bebas Dr Mohd Riduan Tee Abdullah sebagai moderator.

Liga ILmu ditayangkan di Astro Oasis, saluran 106, setiap hari Khamis, jam
10 malam.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...