hatbit

Tuesday, September 27, 2011

Rekabentuk Baru Syiling Malaysia

Assalam,


Tadi aku jumpa ada seorang individu cuba nak jual duit syiling tahun 2012 kat Lelong. Aku pon pelik apsal nak jual...duit syiling 2012 dah keluar ke?


Jadi, aku pon try search kat internet...dan ini hasil yang aku dapat setelah diterjemah ke bahasa Melayu. ^_^






 


Rekabentuk Baru Syiling Malaysia 2012         



 Hari ini (25 Julai 2011), Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, mengeluarkan reka bentuk duit syiling Malaysia. Duit syiling baru akan diperkenalkan dari awal tahun depan. 500,000 set syiling baru akan disediakan sebagai duit syiling peringatan (Brilliant Uncirculated) dengan pembungkusan khas dan dijual bermula hari Selasa kepada orang ramai pada RM 10.00 setiap set di semua cawangan BNM. Duit syiling telah direka oleh seorang rakyat Malaysia dan secara keseluruhannya dicetak oleh Bank Negara di Malaysia. Satu siri baru wang kertas juga akan dikeluarkan pada bulan September.


Gambar oleh The Star: Duit syiling reka bentuk baru dan reka bentuk duit syiling lama.


         Reka bentuk siri ketiga duit syiling Malaysia mendapat inspirasi daripada unsur-unsur yang tersendiri yang mentakrifkan budaya dan warisan Malaysia. Tema 'tersendiri Malaysia, ciri-ciri motif dari kraf tradisional dan flora dan fauna kita. Duit syiling mencerminkan kepelbagaian dan kekayaan identiti kebangsaan Malaysia.


Ciri-ciri biasa


Pada bahagian depan, nama pengenalan masing-masing mempunyai motif yang berbeza, 14 titik yang mewakili 13 buah negeri dan Wilayah Persekutuan dan (kecuali dalam kes 50 sen) lima garisan yang mewakili lima prinsip-prinsip 'Rukun Negara' (tunggak negara ).


Di sebaliknya, siri baru syiling mempunyai bunga kebangsaan, bunga raya (dikenali sebagai 'Bunga Raya'), angka yang menunjukkan tahun penempaan, nilai muka duit syiling dan perkataan 'BANK NEGARA MALAYSIA'.

50sen-Sulur Kacang
'Sulur kacang' (tendrils pea) motif yang diketengahkan pada 50 sen yang baru sangat popular di kalangan pemgukir tradisional kayu dan perak . Motif diambil dari kacang panjang. Garis-garis halus di latar belakang motif adalah sebahagian daripada ciri-ciri keselamatan.


Ciri-ciri Keselamatan:
Gambar dan tulisan tersembunyi '50 sen' boleh dilihat apabila duit syiling di sengetkan sedikit.

Spesifikasi Teknikal : 50 sen
Aloi: Brass Nickel Copper Clad
Diameter (mm): 22.65mm
Berat (gram): 5.66g

20sen-Bunga Melur


'Bunga Melur' ialah bunga yang ketara di kalangan tiga kaum utama di Malaysia. Bau aromatik menjadikannya bahagian yang penting dalam upacara tradisional seperti majlis perkahwinan dan doa. Ia juga motif popular dalam seni dan kraf tradisional seperti sulaman dan hasil kraf perak. Pada 20 sen yang baru, bunga melati ditampilkan dengan motif kain 'destar siga' di latar belakang.




Spesifikasi Teknikal 20 sen
Alloy: Nikel Brass
Diameter (mm): 20.60mm
Berat (gram): 4.18g



10sen-Motif Orang Asli

'Orang asli' (suku kaum asli) Malaysia yang berbakat dalam menenun daun dan tumbuh-tumbuhan asli kepada barang-barang hiasan seperti ikat kepala, ikat pinggang dan kain untuk ritual dan upacara tradisional. Setiap puak mempunyai corak tenunan mereka sendiri yang sering diinspirasikan oleh sistem kepercayaan mereka dan persekitaran. Pada 10 sen yang baru, rekabentuk adalah diambil drpd corak unik tenunan kaum Mah Meri di Semenanjung Malaysia.


Spesifikasi Teknikal: Wajah Nilai: 10 sen
Aloi: Stainless Steel
Diameter (mm): 18.80mm
Berat (gram): 2.98g

5 sen-Destar Siga


Kain 'destar siga' adalah satu bentuk asli kain tenunan yang berasal dari suku kaum Kadazan Dusun di Sabah. Digunakan sebagai tengkolok semasa upacara tradisional, ia ditenun terutamanya dari benang hitam dan benang pelbagai warna ke dalam pelbagai jenis corak geometri dan motif flora dan fauna. Pada 5 sen baru , corak 'destar siga' yang diketengahkan adalah jelas, disertakan dengan 'sulur kacang sebagai motif latar belakang.


Spesifikasi Teknikal 5 sen
Aloi: Stainless Steel
Diameter (mm): 17.78mm
Berat (gram): 1.72g


Duit syiling siri baru adalah sah. Siri yang sedia ada akan digantikan secara beransur-ansur secara berperingkat. Bank Negara Malaysia sedang bekerjasama rapat dengan institusi-institusi kewangan, perniagaan dan vendor pengendalian wang tunai untuk memastikan peralihan yang lancar kepada siri baru. Vendor mesin pengendalian tunai akan diberikan enam bulan untuk menentukurkan mesin mereka dapat memastikan kemudahan untuk menggunakan duit syiling baru.


Sumber: http://lunaticg.blogspot.com/2011/07/malaysia-2012-coins-design.html


2 comments:

Cik Sopi said...

wahhh... info yg bagus ni... hee.. thanks ye bg info ni.. :)

duit yg 50sen tu, tepinya memang bntuk tk rata kan.. mcm kene gergaji.. tingat time kecik2 dlu, ada kwn dok ketuk syiling 20sen smpai leper, masuk lam public phone, public phone detect itu duit 50sen.. canggih tak? ada gak yg rajin g gergaji tepi syiling tu, sebijik cam 50sen taun 2012 ni.. pape pun thniah kerana buat entry yg bagus.. :)

FahmiFaiz said...

info ni faiz copy paste je pun...cuma translate pakai google translate je... :)

ketuk duit 20sen sampai leper? mmg tekun betul kwn akk tu ketuk ye..hehe
ni mesti nak bergayut kt public phone ngn awek ni..entah2 nak gayut ngn akk kot...hahaha :P

gergaji tepi syiling tu cmne plak? cmne nk gergaji, duit tu kecik, nak pegang kt mana? kang termakan jari, tak pasal2 putus..huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...